تاریخ فرهنگی ایران مدرن
پروژه تاریخ فرهنگی به بررسی گسترده فرهنگ ایران در قرن بیستم اختصاص دارد و در آن، فرهنگ معاصر ایران، عمدتا از خلال یازده ورودی، مطالعه و ارائه خواهد شد. این یازده مدخل برای گردآوری داده‌ها و پژوهش بر آن‌ها پیش بینی شده اند و عبارتند از: شخصیت ها (کنشگران)، نهادها، آثار، فرآیندها، رویدادها، زمان، مکان، اشیاء، مفاهیم، اسناد و سایر.

پیک سعادت نسوان

(دومّین نشریه زنان گیلان)

دوره: مهر ۱۳۰۶ تا شهریور ۱۳۰۷

صاحب امتیاز: روشنک نوع دوست

 پیک سعادتِ نسوان نشریه‌ای خاص زنانِ گیلان بوده که بیش از ۹۰ سال پیش در رشت منتشر می‌شده است. صاحب امتیاز این نشریه بانو روشنک نوع دوست (۱۲۷۳- ۱۳۳۸) از زنان فرهیخته گیلان بوده است. این مجله در سال‌های پس از مشروطیت و بر سر هم ۶ شماره از آن منتشر شده که حاوی مطالب به قلم نویسندگان زن و مرد است. انتشارات فرهنگ ایلیا در رشت این نشریه را باز چاپ کرده است. مطالب هر شماره حروف‌چینی شده تا مطالعه آن آسانتر باشد. در مقدمه روشنک نوع دوست معرفی شده و به کوشش‌های روشنگرانه او در تأسیس انجمن‌ها و مؤسسات مربوط به زنان اشاره شده است.

مطالب مجله خطاب به زنان آن زمان است و در آگاه ساختن آنان کوشش می‌کند. علّت تیره‌روزی / اشرف قائم‌مقامی؛ زن در جامعه ما / م. جودی؛ به نام وطن / مهکامه محصص؛ زن و مرد / پ. ا.؛ تاریخ «روزه» / نقل از مجلات اسلامی خارجه؛ با تریاک جنگ باید کرد؛ و معایب تربیت ایرانی / سعید نفیسی از جمله گفتارهای شماره‌های مختلف این مجله است. در پایان کتاب معرفی کوتاهی از نویسندگان مقاله‌ها به دست داده شده است.