تاریخ فرهنگی ایران مدرن
پروژه تاریخ فرهنگی به بررسی گسترده فرهنگ ایران در قرن بیستم اختصاص دارد و در آن، فرهنگ معاصر ایران، عمدتا از خلال یازده ورودی، مطالعه و ارائه خواهد شد. این یازده مدخل برای گردآوری داده‌ها و پژوهش بر آن‌ها پیش بینی شده اند و عبارتند از: شخصیت ها (کنشگران)، نهادها، آثار، فرآیندها، رویدادها، زمان، مکان، اشیاء، مفاهیم، اسناد و سایر.

نمایش فیلم مستند: سرزمین خانه خورشید

فرهاد ورهرام از قدیمی ترین فیلم سازان مستند ایران و از دوستان و همکاران انسان شناسی و فرهنگی است که تاکنون در برنامه های متعددی در همکاری با ما داشته است. امروز فیلمی از او در سینما آزادی به نمایش در می آید. انجمن مستند سازان خبر این نمایش را اعلام کرده است: نمایش فیلم مستند ” سرزمین خانه خورشید ” به کارگردانی فرهاد ورهرام در سینما آزادی

انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۶ عصر فیلم مستند ” سرزمین خانه خورشید “ را ، در سینما آزادی به نمایش می گذارد .فیلم مستند ” سرزمین خانه خورشید ” به کارگردانی فرهاد ورهرام و تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فرهاد ورهرام ساخته شده است . موضوع این فیلم قایقرانی روی آب های خروشان رودخانه ی سیروان در کردستان می باشد.

نمایش فیلم های مستند در سینما آزادی با مشارکت انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران و مدیریت سینما آزادی صورت می پذیرد و ورود به سالن نمایش برای عموم آزاد است .
علاقه مندان سینمای مستند ایران می توانند روز شنبه ۲۹ بهمن ساعت ۱۸ در سینما آزادی به تماشای این فیلم بنشینند .
درباره فیلم از خبرگزاری مهر
“سرزمین خورشید” در جشنواره سینما حقیقت

فیلم مستند بلند “سرزمین خانه خورشید” به کارگردانی فرهاد ورهرام در گونه موضوعی مستند آزاد از بخش مسابقه ملی در پنجمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به نمایش عمومی در می‌آید.به گزارش خبرگزاری مهر، در خلاصه این فیلم مستند ۶۲ دقیقه‌ای که تولید سال ۱۳۹۰ است، آمده است: دو نفر قایقران با قایق کایاک تصمیم می‌گیرند که سرچشمه رودخانه خروشان سیروان در منطقه هورامانات کردستان را تا مرز عراق، محل ورود رودخانه به کشور عراق، طی کرده و با منطقه آشنا شوند.
عوامل تولید فیلم مستند بلند “سرزمین خانه خورشید” که برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می رود، عبارتند از پژوهشگر، نویسنده و کارگردان: فرهاد ورهرام، تصویربردار: رضا تیموری، صدابردار: احمدرضا طایی، صداگذار: امیرحسین قاسمی، گوینده: شهرام درخشان، مدیرتولید: پیمان جعفری، مجری طرح: فرهاد ورهرام، تهیه کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی- فرهاد ورهرام.
فرهاد ورهرام از مستندسازان قدیمی و سرشناس سینمای ایران است که در کارنامه فیلمسازی وی تولید آثاری چون آبگینه، باغ های زیرزمینی، صیادان بلوچ،‌ بازار در اردهال، تاراز، قتل شتر، عروسی مقدس، یاد و یادگار، ‌آسمان،‌ یکی بر شاخ، خلوت جنگل، ‌گذر شهر بر آب، ایستگاه، اون آش، ویونا،‌ دو آئین، صدا و ‌بدون وصیت نامه به چشم می خورد.