تاریخ فرهنگی ایران مدرن
پروژه تاریخ فرهنگی به بررسی گسترده فرهنگ ایران در قرن بیستم اختصاص دارد و در آن، فرهنگ معاصر ایران، عمدتا از خلال یازده ورودی، مطالعه و ارائه خواهد شد. این یازده مدخل برای گردآوری داده‌ها و پژوهش بر آن‌ها پیش بینی شده اند و عبارتند از: شخصیت ها (کنشگران)، نهادها، آثار، فرآیندها، رویدادها، زمان، مکان، اشیاء، مفاهیم، اسناد و سایر.

«جام حسنلو: پنجاه سال بعد» در هشتاد و دومین نشست یکشنبه ها

هشتاد و دومین نشست یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ در روز ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ به نمایش نسخه جدید فیلم جام حسنلو ساخته محمد رضا اصلانی، سخنرانی وی همراه با سخنرانی خانم سودابه فضایلی درباره احتمال منشاء میترایی این جام و همچنین تقدیر از خدمات پنجاه ساله استاد اصلانی به فرهنگ ایران اختصاص دارد.

جام طلایی حسنلو حدود ۶۰ سال پیش کشف شد و ده سال پس از کشف آن، محمد رضا اصلانی از آن فیلمی ساخت که با نگاهی آوانگارد و با حرکتی جذاب و پرمعنا و نثری زیبا، بر زمینه بدنه این جام، روایتی تصویری، زبانی و مدرن را به روایت اسطوره ای آن افزود. امروز، پنجاه سال پس از فیلم نخستین، اصلانی بار دیگر به تهیه نسخه ای جدید از این فیلم که نگاتیوهای های آن ناپدیده شده بودند، پرداخته است.

اصلانی مستند ساز و پژوهشگر و شاعری است که بیش از پنجاه سال است در عرصه هنر و ادبیات و فرهگ ایران تلاش می کند و آثار سینمایی او توانسته اند ارزشی واقعی برای این هنر در ایران بیافرنند . از این رو، در شرایطی که سینمای ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به برخورداری از حافظه ای تاریخی برای بازیابی هویت های فرهگ ایرانی دارد، ساخت و نمایش این فیلم بهانه ای است برای انسان شناسی و فرهنگ که از این اندیشمند فرهنگ ایران تقدیر به عمل آورد. از این رو همه دوستان ر ا به شرکت در این جلسه که در آن بحث درباره اهمیت تاریخی، هنری، آیینی و اسطوره ای جام حسنلو و اثر سینمایی اصلانی خواهد بود و همچنین زمانی برای تقدیر از ایشان، شرکت نمایند و با حضور خود جان تازه ای به مجلس بدهند.

مستند تاریخی «جام حسنلو» ساخته محمدرضا اصلانی که پیش از این در سال ۱۳۴۶ ساخته شده بود بار دیگر بصورت رنگی و با دوربین REDتصویر‌برداری شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با حمایت موزه ملی ایران، مستند تاریخی «جام حسنلو» ساخته محمدرضا اصلانی بار دیگر بصورت رنگی و با دوربین RED تصویر‌برداری شد.

فیلم «جام حسنلو» که در سال ۱۳۴۶ به صورت شانزده میلیمتری و سیاه و سفید توسط زنده‌یاد مهرداد فخیمی فیلمبرداری شده بود، یکی از آثار مستند محمدرضا اصلانی به شمار می‌آید اما نگاتیو این فیلم مفقود شده و کپی‌های در دسترس نیز کهنه و صدمه دیده هستند به همین دلیل اصلانی تصمیم گرفت این فیلم را مجددا تولید کند.

جام تمام طلای حسنلو که در اواخر دهه ۳۰ خورشیدی توسط یک گروه آمریکایی به سرپرستی دایسون باستان‌شناس پیدا شد، قصه‌ اسطوره‌ای شورش یک خدا بر علیه خدایان دیگر است. ظرافت خاص نقوش و جنس طلای آن باعث شده تا اصلانی با استفاده از فناوری دیجیتال بتواند تصاویر متفاوتی از این جام تهیه کند. رنگ درخشان فلز طلا و استفاده از لنز‌های جدید ماکرو و سیستم تصویر‌برداری ۲K هم باعث شده در فیلم جدید امکان بیان آنچه در دهه ۱۳۴۰ امکان‌پذیر نبوده، مهیا شود.

تصویر‌برداری این فیلم توسط امیررضا سالاری به پایان رسیده و به زودی فیلم وارد مراحل فنی می‌شود. در ساخت این فیلم مریم حق‌پناه و پژمان مظا‌هری‌پور، اصلانی را همراهی کردند و محمد تهامی‌نژاد نیز در این فیلم حضور دارد.