تاریخ فرهنگی ایران مدرن
پروژه تاریخ فرهنگی به بررسی گسترده فرهنگ ایران در قرن بیستم اختصاص دارد و در آن، فرهنگ معاصر ایران، عمدتا از خلال یازده ورودی، مطالعه و ارائه خواهد شد. این یازده مدخل برای گردآوری داده‌ها و پژوهش بر آن‌ها پیش بینی شده اند و عبارتند از: شخصیت ها (کنشگران)، نهادها، آثار، فرآیندها، رویدادها، زمان، مکان، اشیاء، مفاهیم، اسناد و سایر.

یکصد و هشت سال تنهایی: جهانگیر هدایت

بهمن ماه ۱۳۸۹ صادق هدایت یکصد و هشت ساله می شود. گرچه او ۵۹ سال قبل درپاریس به زندگی خود خاتمه داد ولی این یک مرگ فیزیکی بود و نام و شهرت و افکار و آثار او نه تنها زنده اند بلکه انگیزه بسیاری کتب و مقالات و پژوهش ها و بررسی و مراسم و جشن ها شد .
صادق هدایت زندگی دنیایی کوتاهی داشت ، ۴۸ سال ولی هنوز طنین آخرین فریادش که همان خودکشی بود به گوش می رسد. صادق هدایت دروطنش ، مملکتی که زاییده شد ، درس خواند ، رشد کرد ، زندگی کرد و آثار خود را نوشته و منتشر کرد درحال حاضر چه وضعی دارد ؟
درهمه دیرمغان نیست چومن شیدایی خرقه جائی گروی باده و دفتر جائی
صادق هدایت شیدایی است که تمام آثارش شش سال است مهر ممنوع الچاپ و ممنوع الانتشار خورده و حکومت اجازه نمی دهد آثاراو تجدید چاپ و منتشر شوند . خانه پدری صادق هدایت را ۳۰ سال است بیمارستان دکتر امیر اعلم که دیوار مشترکی با آن خانه دارد تصرف کرده است . ابتدا مهدکودک کارکنان بیمارستان بود که هنوز آثارش مثل عکس های کارتونی روی دیوارها ، تاب و سرسره و چرخ فلک و غیره درحیاط این خانه خاطره تلخ را تجدید می کنند و حالا شده کتابخانه بیمارستان چون بیمارستان آموزشی است . اطاق صادق هدایت ، اطاقی که درآن بوف کور ، سه قطره خون ، وغ وغ ساهاب و غیره نوشته شده چند تا کامپیوتر گذاشته اند و دانشجویان دارند با آن ها چه می کنند ؟ من نمی دانم ، اگر کسی بخواهد خانه هدایت را بازدید کند آنقدر سرش قرطاس بازی درمی آورند که خسته شود برود پی کارش اما اگر سرسختی کرد و هرطوری بود آمد که خانه را به بیند به او می گویند مگر بیکاری آمدی این خانه را به بینی ؟ برو جاهای روحانی را به بین .
میزتحریر صادق هدایت در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران درحال ازمیان رفتن است . مسئولین این دانشکده ازاین که میز هدایت براثر بی توجهی درمسیر نابودی حرکت می کند فوق العاده خوشحال اند و شاید مرتب این موفقیت خود را به رؤسایشان گزارش می دهند .
لوازم و وسایل باقی مانده از صادق هدایت درانبار زیرزمین موزه رضا عباسی ۳۰ سال است خاک خورده ، لطمه دیده و درخطر نابودی اند . موزه محکم این آثار را درسیاهچالی حبس کرده و به شدت مراقبت می کند که مبادا کسی آن ها را به بیند و گردو خاکشان را بزداید. قسمتی ازاین لوازم مانند یک فرش کوچک ازبین رفته ، هزاربیشه هدایت که چوبی است در شرف ازمیان رفتن است . آن چه کاغذی هستند دارند پودر می شوند و نگاهدارندگان میراث فرهنگی مملکت درنهایت دقت برنامه محو و نابودی این آثار بسیار پرارزش فرهنگی را دنبال می کنند !
مسابقه ادبی صادق هدایت ۳ سال است مورد قهر و غضب قرارگرفته و حتی درفرهنگ سراها و خانه هنرمندان اجازه نمی دهند برای این مسابقه یادبودی از صادق هدایت برگزار شود و حداکثر کارشکنی برای جلوگیری ازاین مسابقه ادبی انجام می شود .
چاپ هرگونه مقاله درباره هدایت درمجلات و روزنامه ها ممنوع است و مسئولین رسانه ها ضمن عذرخواهی می گویند ممکن است توی دردسر بیفتیم ! چاپ هرنوع پوستر و عکس ازصادق هدایت ممنوع اندر ممنوع است و چهره این نویسنده را کسی نباید به بیند .
درنمایشگاه های کتاب نه تنها عرضه کتب صادق هدایت یا درباره او ممنوع است اگر پوستری باشد که تصویر صادق هدایت را نشان می دهد مأمورین فرهنگ نژاد می آیند روی صورت صادق خان کاغذ می چسبانند که کسی او را نه بیند .
پست خانه حکومت اگر ازخارج کتب صادق هدایت یا مربوط به او را به ایران بفرستند مصادره می کند و آن کتاب یا مجله هرگز به گیرنده نمی رسد .
کاربه جایی رسید. که حتی کتب هدایت به مقصد من را هم مصادره می کنند . حق دارند می ترسند من آثار عمویم را بخوانم و منحرف شوم !
بله ، صادق هدایت در وطنش به شدت تحت سانسور ، محرومیت و ظلم است ولی تمام کتابهایش را در خیابان ها به طور قاچاقی می فروشند . هنوز بوف کور یکی از ۱۰ داستان سورئالیست برتر ادبیات دنیاست ! آثارش به ۲۵ زبان دنیا ترجمه شده و یکی از معروف ترین نویسندگان ایران ، زبان فارسی و آسیاست .
مهم نیست همه بگیر و به بندها درپایان سرنوشت مشترکی دارند ویران شود سراچه و ملک سکندری