تاریخ فرهنگی ایران مدرن
پروژه تاریخ فرهنگی به بررسی گسترده فرهنگ ایران در قرن بیستم اختصاص دارد و در آن، فرهنگ معاصر ایران، عمدتا از خلال یازده ورودی، مطالعه و ارائه خواهد شد. این یازده مدخل برای گردآوری داده‌ها و پژوهش بر آن‌ها پیش بینی شده اند و عبارتند از: شخصیت ها (کنشگران)، نهادها، آثار، فرآیندها، رویدادها، زمان، مکان، اشیاء، مفاهیم، اسناد و سایر.

پایان تولید مستند «لالایی جنگ»

نویسنده: گروه اخبار انسان شناسی و فرهنگ

مراحل تصویربرداری وتدوین مستند “لالایی جنگ” به تهیه کنندگی محبوبه هنریان و کارگردانی حبیب باوی ساجد، در خوزستان پایان یافت. این فیلم مستند که به آغاز جنگ تحمیلی واشغال روستاهای نوار مرزی ایران در خوزستان می پردازد، در قالب برنامه ۲۶ قسمتی”مستند از نگاهی دیگر”تولید گروه مستند شبکه یک سیما تهیه وتولید شده است.

طرح، تحقیق وکارگردانی مستند فوق بر عهده حبیب باوی ساجد- تصویربرداری: محمد رمضان احمدی، سید باقر موسوی- تدوین: طالب پور مسلمی، حبیب باوی ساجد- مشاور کارگردان: حسین عباسی- موسیقی: محمد مهدی اصل عباسی- مجری طرح: محسن غلام زاده وتهیه کننده گی : محبوبه هنریان است.گفتنی است حبیب باوی ساجد عضو پیوسته انجمن مستند سازان سینمای ایران، تاکنون فیلم های مستند متعددی را تهیه، تولید وکارگردانی کرده است که از آن میان می توان به مستند “الرماد” ومستند “قلمرنج” درباره نویسنده برجسته”احمد محمود” اشاره کرد. مستند «از نگاهی دیگر» پژوهشی است در قالب ۲۶ فیلم مستند که ضمن بررسی میزان شناخت بینندگان درقشرهای گوناگون از فیلم مستند، به واکاوی تاثیرپذیری آنها و گرایش‌هایشان نسبت به گونه‌ها و موضوعات مختلف فیلم مستند خواهد پرداخت.این مجموعه در ۲۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای شامل یک فیلم مستند ۲۰ دقیقه‌ای و ۲۵ دقیقه تحلیل بر محتوای مورد بررسی است و هر برنامه در استودیو با حضور کارشناسان تولید خواهد شد. به منظور بهره‌مندی از نظر و ایده‌های بینندگان رسانه در سراسر کشور، گستره پژوهشی این پروژه در ۱۲ استان کشور پیش‌بینی شده است.محبوبه هنریان تلاش خواهد کرد با تولید این مجموعه، منبع پژوهشی موثری را برای ادامه حیات موفق‌تر در حوزه فیلم مستند ارایه کند. حضور کارگردانان صاحب نام حوزه سینمای مستند با هدف استحکام محتوای پژوهشی این مجموعه مستند تلویزیونی و بهره‌مندی از نظر کارشناسان حوزه‌های مختلف مکمل این برنامه خواهد بود.دکتر امیلیا نارسیسیان انسان‌شناس، مهندس اردشیر اروجی کارشناس فرهنگی، احمد رحیمی کارشناس اجتماعی از مشاوران تحقیق این پروژه هستند. محسن غلام زاده مجری طرح و یکی دیگر از کارگردانان و مسلم سالاری محقق و نویسنده این مجموعه مستند تلویزیونی هستند.